Технологичен сблъсък или битка за умовете на младите: Защо САЩ ще забранява TikTok?

Технологичен сблъсък или битка за умовете на младите: Защо САЩ ще забранява TikTok?

Има малко неща, които могат да накарат както левите, така и десните американци да се обединят така, както идеята, че една чужда нация извращава умовете на техните млади хора. Когато тази страна е Китай, цялата сила на политическата система на САЩ натежава. Това доведе до единодушното одобрение на законопроект, който ще спре доставчиците на интернет услуги и магазините за приложения да предлагат TikTok на потребителите, освен ако китайският собственик на социалната медия – ByteDance ООД, го продаде в рамките на шест месеца, пише в коментар по темата Bloomberg.

Комитетът по енергетика и търговия гласува да одобри двупартийното законодателство, известно като Закона за защита на американците от приложения, контролирани от чуждестранни врагове, с 50-0. Очаква се следващата седмица да премине към същинското гласуване. Въпреки че има основателни причини да се тревожите за въздействието на социална медийна платформа, притежавана от чужденци, любима на толкова много млади американци, време е за малко честност.

Пристрастяването към TikTok

Пристрастяването към TikTok в САЩ не е само китайски проблем. Домашните технологии не успяха да се справят с иновациите, разработени от китайските фирми, и затова това приложение стана толкова популярно. Принуждаването да прекъсне връзките си с континента няма да реши това, особено след като Пекин едва ли ще се съгласи. Тя вече изрази силна съпротива срещу идеята.

Губещите ще бъдат потребителите и създателите на приложението. Най-големите печеливши? Американски платформи като YouTube на Alphabet Inc. и Instagram на Meta Platform Inc., които без съмнение ще видят приток на нови регистрации от жадна за съдържание публика.

Ако някога сте прекарвали време в платформата, ще знаете колко пристрастяващ е TikTok. Може да ви погълне напълно. Със 170 милиона потребители, поне един на всеки трима американци има достъп до него за всичко – от съвети за красота, модни тенденции, потребителски електронни препоръки, рецепти, финансови съвети и много, много повече. То е част от ежедневието и влияе върху културата. Има също нарастващо количество политическо и новинарско съдържание, като данните от проучването на Pew показват, че малък, но нарастващ брой възрастни в САЩ идват на платформата по този начин, въпреки че отхвърлят новини на други сайтове.

Въпросът с личните данни

И това е, което тревожи американските политици. Те казват, че китайското приложение променя наратива и влияе на младите умове, особено по въпроси, важни за политиката на САЩ – Газа, Украйна, Израел и разбира се Китай – причинявайки проблеми в една демокрация. Те също така вярват, че TikTok има достъп до огромни количества американски данни, които потенциално може да предаде на китайското правителство – твърдения, които платформата последователно отрича. За да разсее тези страхове, TikTok сключи договор с базирания в Тексас технологичен гигант Oracle Corp., за да управлява трафика на данни. Цялата информация за потребителите в САЩ се съхранява локално, с резервно копие в Сингапур, където е седалището на компанията за социални медии.

Реалността е, че всички тези платформи събират данни за нас и имат огромно влияние върху нашите сърца и умове; даваме властта си на тях в момента, в който включим телефоните си и щракнем върху иконите. Живеем в техния свят, независимо дали е TikTok, YouTube или Instagram, и те превземат способността ни да виждаме света по ясен, рационален начин. Това не е изключително проблем на TikTok, но тъй като е толкова повсеместен и по-важното е собственост на Китай, той се превърна в мишена.

Това се е случвало и преди. Huawei Technologies Co. – китайският производител на безжично оборудване, стана обект на безпокойство, че технологията му се използва за шпиониране на американски компании по време на администрацията на Тръмп, кампания, която беше толкова ефективна, че компанията на практика напусна пазара в САЩ. Други държави започнаха да ограничават инфраструктурата на Huawei в собствените си мрежи, следвайки примера на Вашингтон. В случая с TikTok Индия първа го забрани, докато други нации ограничиха операциите му от съображения за национална сигурност.

Разумно е да имаме притеснения относно китайските технологии. Комунистическата партия при президента Си Дзинпин контролира частния сектор у дома повече от всякога. Съществува и фактът, че Google, Facebook и Instagram са практически недостъпни в Китай, така че е лицемерно Пекин да се оплаква. Без съмнение ще се повтори тезата, че опитите на САЩ да задържат Китай с ограничения на търговията са достигнали „смайващи нива на непостижим абсурд“, по думите на външния министър Ван И.

Изостанаха ли технологично западните компании?

И все пак си струва да се запитаме защо с многомилиардни компании, Силиконовата долина не е измислила свой собствен еквивалент на TikTok. Говорейки с мен през 2020 г., бившият шеф на Alphabet, Ерик Шмид, каза, че САЩ са „изпуснали топката“ по отношение на иновациите, поради което Китай е успял да ги навакса. Китай увеличава преднината си пред САЩ в заявките за патенти за изкуствен интелект, подчертавайки своята мощ и решителност да оформи технология, която може да има широки последици за най-богатите икономики в света. Вместо да го принуждават да прекъсне връзките си с китайския родител, САЩ биха могли да проучат други начини за регулиране на TikTok, като същевременно позволяват достъп на американските потребители.

В крайна сметка тези въпроси ще трябва да бъдат поставени на законодателите, когато вземат решение следващата седмица. Вече легиони от фенове на TikTok плачат за него. Вероятно те ще станат по-шумни, само ако САЩ предприемат пълна забрана на платформата.

Публикувай коментар

Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *