Изненадващо откритие: Този витамин поддържа мозъка ви здрав и млад

Изненадващо откритие: Този витамин поддържа мозъка ви здрав и млад

Диета, богата на витамин C, не само укрепва имунната система, но може също да помогне за поддържане на здравето на мозъка в напреднала възраст. Това се подкрепя от резултатите от японско проучване, обхващащо над 2000 възрастни хора. Както съобщава The Independent , тези с по-ниски плазмени нива на витамин C са имали по-малък обем на сивото вещество в мозъка.

„Тъй като сивото вещество е отговорно за обработката на информация и двигателната координация, неговият дефицит може да доведе до когнитивен спад и проблеми с паметта. Предишни проучвания са открили връзка между диета, богата на витамин С, който се съдържа в портокалите и чушките, и по-нисък риск от когнитивни нарушения при възрастни хора“, обясняват учени.

Въпреки това, само няколко проучвания са изследвали плазмените нива на витамин С и възможната им връзка със структурата на мозъка и връзките между невронните мрежи. „Нашето проучване показва, че по-високите плазмени нива на витамин С са свързани с по-добре запазена структурна свързаност на мрежата по подразбиране (DMN), ключова мозъчна мрежа, участваща в когнитивната функция. Това откритие повдига интересната хипотеза, че богатата на витамин С диета може да играе поддържаща роля за поддържане на здравето на мозъка и смекчаване на свързания с възрастта когнитивен спад при възрастни хора. Това наистина подчертава потенциалното влияние на ежедневните ни хранителни навици върху мозъчните ни структури“, отбеляза д-р Томохиро Шинтаку от университета Хиросаки, Япония.

Отбелязва се, че в проучването, публикувано в списанието PLOS One, учените са анализирали резултатите от магнитно-резонансната томография (MRI) и плазмените нива на витамин C на 2044 възрастни японци на възраст 64 и повече години. „Те измериха обема на сивото и бялото вещество в мозъка на всеки участник и оцениха свързаността в мрежата по подразбиране, която е свързана с вниманието и автобиографичната памет. След като контролираха фактори като възраст, ниво на активност и ниво на образование, изследователите установиха, че участниците с по-ниски плазмени нива на витамин С са склонни да имат по-малки обеми на сивото вещество и по-ниска свързаност в мрежата по подразбиране“, се казва в статията.

Тези резултати показват, че витамин С може да поддържа когнитивната функция и да противодейства на когнитивния спад. Резултатите обаче показват само връзка между нивата на витамин С и здравето на мозъка, а не причинно-следствена връзка. „Деменцията е водеща причина за смърт във Великобритания и ние разбираме, че хората винаги търсят начини да намалят риска от развитие на това състояние“, каза пред The ​​Independent д-р Ричард Оукли, заместник-директор на изследванията и иновациите в Обществото за борба с болестта на Алцхаймер.

„Това проучване допълва доказателствата, свързващи приема на хранителни вещества със здравето на мозъка, но не е разглеждало симптомите на деменция или дали участниците в проучването са развили деменция. Тъй като е изследвало хората в един момент от време, е трудно да се каже дали витамин С е причинил конкретно разликите в мозъчната функция или други фактори, като например цялостната диета или здравословното състояние, са допринесли“, уточни той.

В същото време комисия за списание The Lancet установи, че почти половината от случаите на деменция в световен мащаб са свързани с модифицируеми рискови фактори – такива, които могат да бъдат променени както на индивидуално, така и на обществено ниво. Това включва здравословна и балансирана диета, включваща плодове и зеленчуци.

Последвайте ни: Facebook Telegram
Публикувай коментар

Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *