На каква възраст да започне обучението по английски език при децата?

На каква възраст да започне обучението по английски език при децата?

Владеенето на английски език вече отдавна не е предимство, а задължително условие за професионално и личностно развитие в глобалния свят. Да говорите и да разбирате английски се счита за нещо естествено като да шофирате автомобил или да ползвате компютър или смартфон. Така през последните години фокусът на въпроса, който най-често получавам като педагог и методист по английски език, се измести и вече не е „дали“ и „защо“ , а кога трябва да насърчим децата си да започнат да учат английски, разказва специалистът от Детска школа по английски език Yopa Екатерина Генчева.

Болшинството изследователи и методисти днес са единодушни, че колкото по-рано детето започне да изучава втори език, толкова по-добре, и то по повече от една причина. Като идеалният вариант би бил да се започне още в предучилищна възраст – между четири и шест години.

Защо възрастта е от значение?

Преди двадесет години беше немислимо деца на четиригодишна възраст да учат втори език. В днешно време обаче, резултатите от изследванията показват нещо съвсем различно. Изследвания на Харвардския университет потвърждават, че креативността, уменията за критично мислене и гъвкавостта на ума значително се повишават, ако децата изучават втори език в по-ранна възраст. Смята се, че предучилищната възраст, е жизненоважен период в живота на детето, защото тогава се полагат основите на нагласите, мисленето и ученето.

Някои изследователи твърдят, че уменията за усвояване на втори език достигат своя връх на 6-7-годишна възраст. Други твърдят, че този период продължава до пубертета. Но всички те са съгласни, че след пубертета за детето е много по-трудно да научи нов език. След тийнейджърските години мозъкът се променя и прави изключително трудно за един възрастен да научи чужд език. Това не означава, че те не могат да го научат; просто няма да го направят по същия начин като детето, защото механизмите, които подпомагат изучаването на езика, не са същите.

Въз основа на информацията, която получаваме през първите години от живота си, всичко, което сме научили, се развива по-късно в живота. 50% от способността ни да учим е развита до 4-годишна възраст, а други 30% – до 8-годишна възраст. Ето защо четиригодишните деца се насърчават да учат втори език, категорични са от Детска школа по английски език Yopa.

За един възрастен научаването на втори език би означавало много упорита работа, но децата не мислят за езиците по същия начин. Децата непрекъснато научават нови неща и на 4-5-годишна възраст родният им език не е толкова затвърден, че да не могат да си представят друг. Изучаването на езици може да бъде забавно за децата; те учат чрез игра, тъй като все още не са затрупани с факти и информация, която трябва да се съхранява и оценява, което се случва с напредването на възрастта. Освен това при тях липсва смущението, което изпитват възрастните хора, когато говорят чужди езици, и с нетърпение пробват наученото.

Колкото по-млад е ученикът, толкова повече може да възприема произношения и да пресъздава нови звуци. На около седемгодишна възраст децата губят способността си да издават напълно нови звуци. Това означава, че след този момент, когато говорят чужди езици, те ще имат акцент, макар и лек. Дете, което започва да изучава втория си език на 4-5-годишна възраст, може да го говори като роден език, което е забележително предимство. Това не се ограничава само до западните езици, ако започне достатъчно рано, детето може да постигне свободно владеене на китайски, японски или арабски език.

Как ще се отрази това на владеенето на български език?

Родителите често се притесняват, че преподаването на втори или трети език на децата, когато те са още малки, ще забави развитието им в областта на българския език. Но това просто не е вярно. Изучаването на чужди езици не само, че не влияе на владеенето на български език, но и подобрява знанията на детето и в други области. Многоезичните деца имат по-добри умения за решаване на проблеми и аналитични умения, отколкото техните едноезични връстници.

Мозъците на малките деца са като гъба, те попиват всички граматични правила и лексика, с които се запознават, преди прекомерното излагане на български език да ги направи негъвкави.

И въпреки че изследванията са доста убедителни по отношение на подходящата възраст, на която детето трябва да започне да изучава втори език, ако видите, че детето Ви се затруднява, вие знаете по-добре от всеки експерт какво да направите. В края на краищата винаги има време да се научи нещо ново, дори и на малко по-голяма възраст, уверява Екатерина Генчева от Детска школа по английски език Yopa.

Повече за Детска школа по английски език YOPA може да откриете тук.

 

Публикувай коментар

1 Comment

Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *