Южнокорейската писателка Хан Канг спечели Нобеловата награда за литература за 2024 г. за „нейната интензивна поетична проза, която се изправя срещу исторически травми и излага на показ крехкостта на човешкия живот“, съобщи органът, присъждащ наградата, цитиран от „Ройтерс“.
Наградата се присъжда от Шведската академия и е на стойност 11 милиона шведски крони (1,1 милиона долара). „Тя има уникално съзнание за връзките между тялото и душата, живите и мъртвите и в своя поетичен и експериментален стил се превърна в новатор в съвременната проза“, каза в изявление Андерс Олсон, председател на Нобеловия комитет на академията, цитиран от bTV.
Хан Кан, първата южнокорейка, спечелила наградата за литература, започва кариерата си през 1993 г. с публикуването на редица стихотворения в списанието Literature and Society, докато нейният дебют в проза идва през 1995 г. със сборника с разкази „Любовта на Йосу“.
한 강 Han Kang – awarded the 2024 #NobelPrize in Literature – was born in 1970 in the South Korean city of Gwangju before, at the age of nine, moving with her family to Seoul. She comes from a literary background, her father being a reputed novelist. Alongside her writing, she… pic.twitter.com/i5CaSNGYkp
— The Nobel Prize (@NobelPrize) October 10, 2024
Родена през 1970 г., тя произхожда от литературна среда, баща й е уважаван писател. Хан Канг спечели международната награда „Ман Букър“ за фантастика за романа си „Вегетарианецът“ през 2016 г., първият от нейните романи, преведен на английски и считан за неин голям международен пробив.
Във „Вегетарианецът“, след като се бори с ужасяващи повтарящи се кошмари, Йонг-хе, послушна съпруга, се бунтува срещу обществените норми, изоставяйки месото и предизвиквайки загриженост сред семейството си, че е психично болна. По две нейни книги са направени филми; „The Vegetarian” през 2009 г., режисиран от Lim Woo-Seong, и „Scars” от 2011 г. на същия режисьор.
Нейният роман от 2002 г. „Твоите студени ръце“, който носи очевидни следи от интереса на Хан Канг към изкуството, възпроизвежда ръкопис, оставен от изчезнал скулптор, който е обсебен от правенето на гипсови отливки на женски тела. „Има загриженост за човешката анатомия и играта между личността и опита, където възниква конфликт в работата на скулптора между това, което тялото разкрива и това, което крие“, се казва в официална биография на Академията.
Тя е втората южнокорейка, печелила Нобелова награда, след носителката на наградата за мир от 2000 г. и бивш президент на Южна Корея Ким Де Чун.