Забавни, но и полезни: Какви играчки да купим на децата за Коледа?

Забавни, но и полезни: Какви играчки да купим на децата за Коледа?

Тъй като Коледа наближава, може да е трудно да разберете какво да подарите на детето си за празника. Играчките предоставят огромна възможност за развитие на детския мозък, но не всички са подходящи за тази цел.

„Играта е от решаващо значение за умственото, физическото и социалното развитие на децата на всеки етап, като ги учи на умения, които остават за цял живот“, обяснява Скот Ебърле, бивш вицепрезидент по изучаване на играта в Strong National Museum of Play в Ню Йорк и редактор на The American Journal of Play. „Децата учат самия език чрез игра. Те се учат да изследват своя свят чрез нея“, допълва той пред Newsweek.

Изследванията все повече показват, че играта е също толкова важна, ако не и по-важна от образованието, когато става въпрос за развитието на мозъка. „Играта предоставя възможности на децата да практикуват и учат всякакви умения“, твърди Сара Герсън, психолог от университета в Кардиф, която специализира в играта и детското развитие. „Това наистина е основният инструмент за обучение за малки деца“, категорична е тя.

Различните видове игри стимулират различни части на мозъка, позволявайки на децата да развият редица житейски умения. „Децата учат пространствени отношения по време на игра, с подреждане на играчки и блокчета, например“, категоричен е Еберле. „Това е много основно и важно умение. Помните ли конуса с цветни пластмасови понички? Младите играчи започват да научават концепцията за последователност и се научават как да съпоставят и сортират размера и цвета, когато играят с тази играчка. Освен това е забавно“, допълва специалистът. „Кубчетата пък учат на причина и следствие – изградете ги и ги съборете. И когато децата ги манипулират, те научават за формите и как те се вписват една в друга. Най-елементарните пъзели също учат и упражняват тези умения“, казва още той.

Още: 3 признака, че отглеждате щастливо дете

Играта с тези конструиращи играчки е свързана с развитието на пространствено мислене, умения за четене и математика по-късно в живота. Други играчки, междувременно, могат да бъдат важни за развитието на нашите социални умения. „В нашето изследване ние открихме, че когато децата играят с играчки като кукли с други хора и сами, в сравнение със самостоятелните игри на таблет, това активира област от мозъка, свързана със социалната обработка“, обяснява Салим Хашми, преподавател по психология в King’s College London. „Този модел на мозъчна активност се обяснява с това, че играчките подтикват към отразяване на вътрешните състояния на героите и други повече в сравнение с играенето на дигитални игри“, допълва той.

Герсън и нейната лаборатория са открили, че играта с кукли може да инициира същото ниво на социална обработка и развитие като играта с други деца. „Открихме, че област на социална обработка на мозъка се активира по подобен начин, когато децата играят сами с кукли или с друг човек“, казза тя. „Това предполага, че куклите могат да помогнат на децата да упражняват умения като възприемане на перспектива, емпатия и зачитане на другите хора, дори когато играят сами“, обяснява Герсън.

Основно съображение тук е стереотипизирането на играчките за момчета и момичета. Въпреки това, Герсън смята, че играта с кукли инициира подобни нива на социална обработка и при двата пола. „Ако половите стереотипи обезсърчават децата да играят с определени видове играчки (или родителите да ги купуват), това може да попречи на възможностите за учене от и с тях“, казва Герсън.

Но на какъв етап от развитието на детето кои играчки да въведем?

„Бих го направил просто, като започна с конуса на подреждането на понички,“ казва Еберле. „След това, когато децата пораснат малко, бих добавил фигурки на динозаври и кукли – и двете са чудесни за игра, която насърчава разказването на истории. След това пастели и книжки за оцветяване, защото децата учат координацията око-ръка, докато свързват цвят и пространство. Тук дъската за рисуване е също толкова добра. Всичко това ги насърчава и да разказват истории.

„Ще спомена една играчка по име. PlayDoh – не е безкрайно вдъхновяващ, защото се сплесква и се смесва до неапетитно кафяво, което в крайна сметка залепва в килима. Но докато трае ‘глината’ е страхотна помощ за свободна игра. Забележете, че не включих електронни играчки. Но ако трябваше да избера една, това ще е тази, която предлага поредица от светещи бутони, придружени от звукови сигнали, което подобрява паметта“, казва той.

Тези препоръки са само ръководство и не всички деца се вписват в тях. „Моят общ съвет е да научите какво харесва детето ви и да следвате примера му,“ казва Герсън. „Ако харесват играта и внасят радост и мотивация в нея, те ще привлекат родителите и другите в нея и ще създадат положителни преживявания. Родителите може да не виждат стойността в играчка, която детето им предпочита, но ако детето я вижда като ценна, това може да създаде положителни възможности за учене и социални преживявания, които надхвърлят ползите от самата играчка“, уточнява специалистът.

„Децата са експерти в създаването на собствени учебни преживявания“

Това също означава, че не е нужно да принуждавате детето си да играе с играчки, които се фокусират върху умения като четене и математика. „Понякога родителите придават голямо значение на това дали дадена играчка или игра конкретно учи детето им на академично умение,“ каза Герсън. „В действителност децата са наистина експерти в създаването на учебни преживявания по начини, за които дори не бихме си помислили като възрастни. А положителните взаимоотношения и преживявания, произтичащи от този вид игра, са наистина ценни“, допълва Герсън.

Също така е важно да дадете на децата си достатъчно време да играят и да развият тези умения. „Да не се предоставя достатъчно време за свободна игра, чрез която децата упражняват телата и въображението си, е лошо“, казва Еберле. „Колкото повече играта се управлява и определя, насочва и ограничава, толкова по-малко прилича на игра и толкова повече прилича на работа“, уточнява той.

В крайна сметка най-добрите играчки са тези, които подхранват въображението на вашето дете. “Ето едно общо правило: избягвайте играчката, която предоставя твърде много и оставя малко място за въображение. Помислете за играчките, които е по-малко вероятно да поддържат интерес, отколкото кутията, в която са дошли. И като говорим за кутията, обикновената стара картонена кутия сега е една от представените играчки в Националната зала на славата на играчките Strong National Museum of Play“, казва Еберле.

Още: Коя е най-продаваната видеоигра на всички времена?

 

Публикувай коментар

Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *