В Международния ден на авиацията и космонавтиката има едно място, което е специално и всеки, който се интересува от темата, може да посети. Музеят на авиацията в Крумово край Пловдив е основан през 1991 г и разказва за развитието и постиженията на българската авиация. Той е филиал на Националния военноисторически музей и е разположен в непосредствена близост до летище Пловдив. В него са изложени близо 6800 експоната, от които 59 са летателни апарати от различните периоди в развитието на авиацията в България.
Музеят е разположен върху голяма площ, на която са изложени уникални летателни апарати – хеликоптери, товарни и бойни самолети, ракети и картечници. По традиция, на 12 април тук се организират дни на отворените врати. Те включват нова изложба, презентации, прожекции, образователни игри и среща с космонавти.
Музеят на авиацията разполага с две богати експозиции – вътрешна и външна. Външната експозиция е разгърната на голяма площ и на нея са разположени множество летателни машини.
Сред най-ценните експонати на музея е зелен военен хидроплан Арадо – 196 А-3 „Акула“, който е единственият запазен експонат в целия свят. Произведен е през 1938г в Германия и е доставен в България през 1943г. Във външната част на музея посетителите могат да видят още спортни, транспортни, военни самолети, изтребители от различни поколения и др.
Във външното изложение безценен уникат е противолодъчният хидроплан, произведен в Германия през 1938 г и е влязал на въоръжение във Военно въздушните сили на България. Самолетът не е влизал в сражения и и това го е запазило цял и непокътнат. Посетителите на музея могат да видят и радиолокационни станции.
Следват ветераните от Втората световна война – щурмовикът Ил-2, наречен още “Летящият танк”, легендарният изтребител Як-9, бомбардировачът-торпедоносец Ту-2.
Изложени са първите реактивни самолети, били на въоръжение в България: Як-23 и МиГ-15УТИ, както и композиционно подредените по серии самолети МиГ-17, МиГ-19, МиГ- 21, МиГ- 23. Представители на серията “Сухой” са самолетите Су-22.
Историята на българската пътническа авиация е представена със самолети Ил-14 и Ан-24, на селскостопанската авиация – със Злин „Z-37”А, както и с многофункционалния Ан-2, а самолетите Як-50, Як-52 и Злин-326 „Акробат” са част от историята на спортната ни авиация.
Вертолетната авиация присъства с всички типове вертолети, на които се е летяло в страната ни: Ми -4, Ми-1, Ми-2, Ми-8, Ми-14, Ми-24, Ка-26. Особен интерес представлява уникалната конструкция на българския инженер Николай Поповски –Н11В1.
Една от атракциите на музея е възможността посетителите му да се снимат в кабината на автентичен учебно-боен самолет. Сега това бе „Миг-21“ от 80-те години на ХХ век.
Посетителите на музея могат да видят още съвременни реактивни двигатели, оръжия, бомби, снаряди, ракети с топлинно насочване, черна кутия на самолет и други.
Радиолокационни станции, подвижни СКП, ракетни установки попълват представите ни за Българските военновъздушни сили.
Закритата част от музея на авиацията представя документи, снимки и различни вещи на известния български летец Асен Йорданов. Един от експонатите в нея е макет на неговия самолет. Оригинал на патентования самолет на друг летец Георги Божинов също е поместен в музея.
Друга завладяваща експозиция е посветената на космонавта Георги Иванов. В нея могат да се видят български космически храни, оригиналния му скафандър, парашута за приземяване от космическия апарат на българския космонавт.
Вътрешната експозиция на музея разказва не само за историята на българската авиация, но и за успехите на България в областта на космонавтиката. Тук може да се види оригиналният спускаем космически апарат на първия български космонавт Георги Иванов (член на международния екипаж на космическия кораб „Союз 33“, изстрелян в орбита на 10 април 1979г).
В експозицията, посветена на Космоса, са показани и българските разработки на космическа техника и космически храни. Посетителите могат да видят как изглеждат в космически вариант боб по манастирски, пилешки гърди, таратор или мляко с мюсли.
Развитието на авиацията в България е проследено на специални табла със снимки и документи. Една от най-интересните сбирки в Музея на авиацията е посветена на Асен Христов Йорданов. Това е създателят на първия самолет, построен в България. Макет на този самолет може да бъде видян в музея. Йорданов се оказва и единственият авантюрист, дръзнал да участва в конкурс в САЩ за околосветски полет, който така и не се осъществява заради липса на други участници. По-късно българинът се превръща в един от най-големите конструктори в областта на авиацията в света.
Съхраняването на духовните и материалните ценности на един народ е мерило за историческата му памет. Символ на уважението и почитта към загиналите при изпълнение на воинския си дълг български летци е намиращият се тук Паметен знак, както и няколко паметника – на героя от Втората световна война капитан Димитър Списаревски, извършил първия въздушен таран при защитата на София, на подполковник Спас Содев и загиналите летци от летище Чешнегирово, на загиналите при изпълнение на служебния си дълг пилоти от випуск 1986г.
Още снимки от музея може да разгледате в галерията тук: