„Сигнал за тревога“ получиха хиляди граждани в България. В редакцията на NewsLife.bg получихме редица сигнали от разтревожени потребители, на които тревожното съобшение се е появило в телефоните им. То е било придружено с вибрация и силно пищене.
По непотвърдена засега информация, съобщението е получено от абонати на само един от операторите. Към момента не е ясно дали известието е част от официалната система за ранно предупреждение, която все още се изгражда у нас или е плод на хакерска атака.
При обаждане на официалния номер на мобилния оператор автоматично се пуска записано съобщение, което гласи: „Във връзка с получените известия за опасност на мобилните телефони, Ви уведомяваме, че беше извършен тест на системата за ранно известяване при бедствия и аварии“. Не е ясно обаче защо клиентите на оператора не са били предупредени за предстоящия тест на системата.
От Министерството на електронното управление са потвърдили пред БНТ, че това е било тест на системата и няма повод за паника. Съобщението е било получено от абонатите на един от трите мобилни оператора. Тест ще има и на 22 ноември от 12 до 12:30 ч., при който телефоните отново ще произведaт специфичният звуков сигнал и вибрация. Очевидно обаче днешното известие е предизвикало объркване и сред инстутициите.
От МВР също излязоха с позиция: Във връзка с подготовката на системата BG Alert един от мобилните оператори – Vivacom, e пуснал тестово съобщение към абонатите. Съобщението не е координирано с МВР и няма връзка с конкретно събитие, се казва в съобщението.
Малко по-късно от Vivacom също излязоха с официална информация по случая. Оттам уточняват, че тестовото съобщение не е публикувано от оператора, а от ангажирания с въвеждането на системата BG Alert изпълнител. „По време на тестове за автоматично изпращане на съобщения от системата БГ-алърт към Министерството на вътрешните работи, която се внедрява в момента, системен интегратор е изпратил тестово съобщение към абонатите на Vivacom, за което ние не бяхме уведомени. Извиняваме се за причиненото неудобство и вярваме, че възложителят на системата ще вземе необходимите мерки, за да не бъде всяван смут в населението. Ще продължим да работим с институциите за внедряване на необходимата система по уведомяване, като ще настояваме за по-добри процедури за оповестяване“, уверяват от мобилния оператор.