Старите уроци и новите деца: Защо остарелите методи на обучение вече не работят?

Старите уроци и новите деца: Защо остарелите методи на обучение вече не работят?

Преди десет – петнадесет години учебният процес изглеждаше просто: учебник, тетрадка, запаметяване и преписване. Повечето учебни часове протичаха по познатия сценарий: нов урок – нова граматична структура, списък с думи за запомняне и упражнения за превод от и на английски. Учениците повтаряха една и съща дума по 20 пъти, за да я запомнят, а учителят проверяваше дали е написана без грешка. Но дали този подход все още работи – отговаря Екатерина Генчева от Yopa Language School в Пловдив.

Днешните деца растат в съвсем различна среда. Те имат достъп до информация с едно кликване, мислят бързо, имат по-кратко внимание, но и много по-голямо желание за действие, създаване и откриване. Светът им е динамичен — и образованието трябва да бъде такова. Остарелите методи на обучение вече не достигат до новите деца и е крайно време ние учителите да приемем този факт.

Когато едно дете е свикнало да открива нови неща чрез видео, интерактивни игри и проекти, то губи интерес, ако просто трябва да преписва. Повтарянето по навик не води до разбиране, а механичното учене често отблъсква вместо да мотивира. За съжаление, в много български училища тези стари модели все още са ежедневие. Учениците се оценяват по това колко точно са възпроизвели информацията, а не по това колко добре я разбират и използват.

Ще споделя с вас личен пример – тази година синът ми учи в „престижната“ немска гимназия в Пловдив, където всяка нова дума се пише по 20 пъти, като на ден взимат между 50 и 100 нови думи. Цялото му време за самоподготовка отива в механично писане на думи, които той естествено не запомня. Същевременно веждъж седмично децата имат тест на думи, който тест представлява следното – госпожата диктува 40 думи на български език, които те трябва да напишат на немски език. Резултатът е много двойки, много демотивирани ученици, наизустени думи, които учениците не могат да използват в реална среда. А аз се чудих защо през лятото частните езикови центрове в града са пълни с ученици от езиковите гимназии.

Новото поколение има нужда от нов подход

Днешните деца не просто „учат“ – те преживяват, изследват, създават. За тях знанието трябва да има смисъл и приложение. Когато учим английски, например, не е достатъчно да запомним думите – трябва да ги използваме в реални ситуации, да ги свързваме с емоции, игри и комуникация.

Точно тук идва разликата между старото и новото образование. Съвременният учител не е просто източник на информация, а водач, който насърчава децата да мислят, да питат, да грешат и да откриват сами.

Какво правим различно в Yopa School

В Yopa School вярваме, че успешното обучение се случва, когато детето иска да учи, а не когато трябва. Използваме интерактивни методи, ролеви игри, проекти и реални ситуации, за да направим ученето живо, осмислено и забавно. Нашите ученици не учат думи самоцелно — те ги използват, говорят, играят с тях. И резултатът идва естествено – увереност, говорене без страх и истинско разбиране на езика.

Светът се променя – и образованието трябва да се променя с него.

Ако искаме децата ни да обичат ученето, трябва да им покажем, че то може да бъде интересно, динамично и близко до тяхната реалност .

Публикувай коментар

Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *