Роман по реални събития събира 125 години от националната памет на България (ОТКЪС)

Роман по реални събития събира 125 години от националната памет на България (ОТКЪС)

Впечатляваща семейна история, която обхваща някои от най-болезнените години за България през XX век, вдъхновява дебютния роман „Реките на времето“ от писателката Евгения Кръстева-Благоева (ИК „Сиела“).

По улиците на Стара София в следосвобожденска България невидимите нишки на времето събират съдбите на два рода, преживели Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война, както и ужасите, сполетели „бившите хора“ в лагерите „Белене“ и „Куциян“.  А пътищата им се преплитат с тези на някои от най-славните личности от началото на века като Димчо Дебелянов, полковник Владимир Серафимов – освободителя на Родопите, цар Борис III, Димитър Талев, Владимир Димитров – Майстора, Елин Пелин и други.

Базиран на редица реални спомени и документи от семейството на авторката – включително и непубликувания роман на дядо ѝ „На белия кораб“ – „Реките на времето“ е емоционален и дълбок разказ, в който всяка история е истина.

Заслушана в тихата песен на стария часовник, една жена решава да запечата тиктаканията му върху белия лист. А с тях и болката, и щастието на няколко поколения от предците си.

  • От срещата на безпаметно влюбен войник с любовта на живота му, през ветровития хаос на войната и лагерите на комунистическия режим.
  • От омнибусите, глъчката на София от началото на века, трамваите, заведенията и старите улички до еднопосочния влак с крайна дестинация „Белене“. Място, чийто ужас оставя траен отпечатък върху съдбата на фамилията.
  • Срещите и разговорите със самия Димчо Дебелянов, който блесва като звезда и също така бързо угасва. А шапката му и до ден днешен остава при семейство Голомехови – като безмълвен знак, че там неспокойната душа на поета за кратко намира дом.
  • Неслучайните случайности на съдбата като портрета на дядо ѝ Никола Кръстев от „Белене“, нарисуван с молив върху опаковка на колет от друг лагерист, открит цели 60 години след неговата смърт.

Сякаш изтъкан от черно-бели кадри на стар лентов апарат, пред читателя се подрежда споменът за цяло едно поколение, съумяло да запази и пренесе непокътнати своите ценности към бъдещето.

Влагайки огромно внимание и писателски талант в изграждането на образите и духа на периода, Евгения Кръстева-Благоева понася читателя на плътно пътешествие назад във времето към история за вечната борба между доброто и злото.

„Реките на времето“ е много повече от разказ за съдбите на два рода. Вплетено сред страниците на романа е колективното минало на националната ни памет, по чиито брегове всеки българин ще открие частица от себе си.

 

Из „Реките на времето“ от Евгения Кръстева-Благоева

1975

Так-так, так-так, так-так. Малката Боряна в просъница чу звука на часовника над леглото. Протегна се в топлата завивка и се опита да заспи отново. Гугууу-гу… гугууу-гу… гу-гууу, гукаше приспивно гургулицата на двора. Момиченцето отвори очи. Стаята беше малка, топла и сумрачна. В ъгъла грееше стара нафтова печка. Срещу прозореца се открояваше сянката на баба Трайче. Както обикновено, тя бе станала в ранното утро да плете мрежи, използвайки оскъд-ната светлина на мартенския ден. Красивият ѝ профил се открояваше на сивкавия фон на прозореца. Леко прошарената тъмноруса коса бе тупирана в неизменната къса прическа въпреки ранния час. Все едно изобщо не бе лягала. Стройният ѝ силует се открояваше под дупките на плетения черен шал с ресни, който бе наметнала върху пеньоара си. Навела леко глава на една страна, възрастната жена гледаше замислено сякаш в ръцете си, а всъщност се вглеждаше някъде другаде. Седеше на дървен стол – твърд и неудобен, особено за прекарване на дълго време в една поза. Срещу нея имаше друг стол. На върха му бе прикачила пазарската мрежа от найлонови конци, която плетеше с бавни, рутинни движения. Боряна беше свикнала да я гледа, усещаше кое след кое движение идва, знаеше как ще направи следващия възел за поредната дупка на мрежата. Наблюдавала бе ръцете ѝ да правят това отново и отново, и отново, но никога не се беше опитала да го стори сама. Беше някакво свещенодействие – хем много познато, хем неразбираемо. Веднъж в месеца идваше Алипи – мрачен, едър мъж, който носеше конци и вземаше готовите мрежи. С тях софиянци ходеха на пазар, тъй като нямаше никакви други пазарски чанти, още по-малко найлонови торбички. С парите Траянка си допълваше пенсията и мечтаеше да доживее времето, когато старата къща ще бъде съборена и на нейно място ще построят блок.

– Добро утро! Хайде да ставаш, моето момиче! – Гласът ѝ беше тънък и звънлив. – Навънка има кокиченца.

– Кокиченца ли? – викна Боряна и мигом скочи от лег-лото.

Светкавично се облече и хукна навън. Наистина! В малката градинка, покрита със сняг, скромно подаваха главички много кокичета. Момичето понечи да ги бере, но я спря бабиният глас:

– Не така! С ножичка.

За какво ми е ножичка, помисли си тя, та стъбълцата им са толкова крехки. Но Траянка ѝ пъхна малка ножичка в ръцете и каза:

– Ето така, моето момиче. Нежно. Виж колко са мънички, а са пробили снега. – Направи пауза и извърна за миг глава. – Като нас.

– Такива ли сме, бабо? Като кокиченцата?

– Да.

Момиченцето се замисли. Как човек, и то баба Трайче, а и тя самата, може да лежи в земята като луковичката на кокичето? Да я затрупа снегът и да го пробие – нагоре, към слънцето…

– А ти какъв сняг си пробила? – попита недоумяващо.

– Малка си още. Като пораснеш, ще разбереш.

– А моят кой е?

– Ами… още не е завалял, миличка. Но като навали, аз знам, че ти ще го пребориш.

– Ами ако не навали?

– Ако не навали, ще е по-добре. Но не ми се вярва. Ако имаш късмет да не стане, просто ще красиш света.

– Аз красива ли съм, бабо?

– Най-красивата си и най-умната, я се виж каква си ми умница.

– Ах! – Момиченцето грейна.

– Имаше една стара песен „Майка ти иска да те жени за дипломат, а ти ходиш с мене само на инат!“. Като те гледам, все едно за теб е написана.

В този миг портата на двора хлопна. Боряна се обърна и видя едрата фигура на дядо си Борис. Идваше да я види! Затича се с всичка сила по тясната циментова пътечка. Ей сега щеше да се хвърли в прегръдките му! В последния момент се спъна и падна точно пред него. Още преди да успее да надуе гайдата, се озова в яка прегръдка.

– Бубче!

– Дядо, мили дядо!

Той я притисна до себе си, а после я залюля във въздуха. Светът се завъртя пред очите ѝ като виенско колело… Прегръдката му беше като стреха, а ръцете му – хем огромни, хем нежни. Дядо! Струваше ѝ се, че толкова отдавна не бе идвал. Баба ѝ Евгения беше доста болна, затова Боряна все по-често и за по-дълго оставаше при Траянка. Не можеше да си отговори на въпроса защо имаше две баби, а само един дядо. Питаше – не ѝ отговаряха. Казваха само, че бил починал. Как е починал? Защо той е починал, а ние сме живи? И като е починал, няма ли го вече? Ако го няма, защо баба Трайче още си говори с него? Когато си мислеше, че никой не я чува, тя промълвяваше „Ех, Коле“. И някакви други неща му казваше, които разбираха само те двамата. Но иначе домашните никога не говореха за него пред Боряна – в редките случаи, когато го споменаваха, понижаваха гласовете си до шепот. Личността му бе обвита в ореол на тайнственост, който я озадачаваше.

Малката се заслушваше в тъжните песни на баба си. „Мой татко, върни се, теб чакаме с мама, аз викам високо, но отговор няма.“ С кожата си усещаше смразяващата тъга и безнадеждност на мелодията, но не схващаше докрай какво искаше да ѝ разкаже старата жена. Докато един ден баба Трайче не проговори.

Траянка бе жена с ангелска красота. Вече 60-годишна, тя все още имаше бял като мляко лик, светла, леко побеляваща коса и продълговати синьо-зелени очи. Единственият недостатък на лицето ѝ бе леката двойна брадичка, която ѝ придаваше вид на римска матрона. Цял живот си беше слагала един-единствен чудодеен домашно приготвен крем. Веднъж месечно отиваше до дома на госпожа Станкова на „Витошка“. Продаваше се само на свои хора – в малки бели бурканчета. Доза за месец. Никога не можеше да купи две, защото се правеше бавно, трудно и в малки количества. Траянка знаеше само, че една от съставките е глицерин. Кремът беше бистър и рядък, нетипичен като текстура, но попиваше на мига и правеше лицето да сияе. Нейното и без това бе лъчисто по рождение, та ефектът беше двоен.

С госпожа Станкова не бяха точно приятелки. Траянка беше пациентка на съпруга ѝ – един от първите гинеколози в София. Доктор Станков изроди и двете ѝ деца. Тъй като чакалнята му на оживената улица „Търговска“ беше винаги пълна, а съпругата му въвеждаше пациентките, двете често разговаряха и се посближиха. После бомбардировките над София бастисаха кабинета на доктора, а по-късно, след идването на комунистите, и двете се оказаха млади вдовици.

Траянка остана в малкия кръг от доверени жени на гос-пожа Станкова –помежду си те завинаги си останаха „гос-пожи“ и никога не станаха „другарки“. Получаваха крема срещу добра сума и пазеха стриктно тайната от чужди уши и очи. Всякаква частна предприемаческа дейност беше подсъд-на в комунистическа България. Особено за такива като тях – „врагове на народа“…

Приведена над поредната мрежа, Траянка оставяше ръцете да работят сами, а в ума си заплиташе и разплиташе историята на своя живот – отново и отново. Всяко изплетено възелче бе една преживяна болка, но и спомен за щастлив миг. Преплетени в едно. Като живота ѝ. Тик-так, так-так – обаждаше се часовникът. Техният сватбен подарък от кумовете – спомен за най-честития ден в нейния живот. Тик-так – всеки звук ехтеше с неговото име. Никола. Так-так. Ко-льо. Нямаше го вече толкова много години – 20 ли, 30 ли? А нямаше ден и нямаше нощ, в които духът ѝ да не беше с неговия. „Той ме е прегърнал с клони, аз съм в него вейки свряла. За сърцата, що се любят, и смъртта не е раздяла!“ „Неразделни“ на Пенчо Славейков бе написано сякаш за тях. Траянка си спомняше как 17-годишна рецитираше дългото стихотворение на многолюдно училищно тържество, а едно момче ѝ акомпанираше на пиано. И до днес го помнеше цялото и често го рецитираше на внучка си.

 

Стройна се Калина вие над брегът усамотени.

Кичест Явор клони сплита в нейни вейчици зелени…

 

Колко мъже, подобни на женихите на Пенелопа, се навъртаха около нея, когато той беше по лагерите и после след смъртта му. Един даже ѝ тропаше на портата всяка вечер и едва го удържаше да не нахлуе при децата…

Тя никога не погледна друг. От млада се беше научила да отблъсква многобройните си кандидати. Имаше ги всякакви – млади и стари, плахи и агресивни. Не допускаше никого до сърцето си, макар че понякога обичаше да флиртува. Един дори щеше да се самоубива заради нея, но и с тази закана не можа да привлече вниманието ѝ. За кратко беше сгодена за Климент, българин от Македония, превърнал се в богат емигрант в Америка. Но баща ѝ развали годежа след внезапната смърт на по-голямата ѝ сестра Захария.

Захария… още се виждаше как седи до смъртния ѝ одър и я държи за слабата ръка. Тя я гледаше с прелестния си синьо-зелен поглед, потъмнял от усилие, и се задавяше все по-силно и по-силно в смъртоносната кашлица на туберкулозата. Младата Траянка все мислеше, че ще се оправи, до последно ѝ даваше кураж, че болестта е само сън. Че утре ще се събудят отново заедно в моминските легла, ще видят как цветовете на напъпилата вишна отвън нахлуват през прозореца, а през тях ще надничат слънчевите лъчи на новия ден. И всичко ще бъде както преди… Уви, не стана така. Захария почина, а в мъката си баща им развали годежа. Не можеше да загуби още една дъщеря. Стана ѝ мило за Климент. Не беше влюбена в него – каквато бе лудетина, все още не се беше влюбвала истински. Но го чувстваше близък и за първи път изпитваше угризения, че е подвела някого. Че го е излъгала. Да ти върнат пръстена, не е никак приятно. Домъч-ня ѝ и че няма да види Америка. Вече сънуваше тази чудна земя с огромни сгради, които стигат небето. Но не можеше и да си помисли да се противи на баща си. Бащината дума беше закон.

Публикувай коментар

Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *