Проф. Николай Овчаров издава „Аристокрацията на Второто българско царство“ (ОТКЪС)

Проф. Николай Овчаров издава „Аристокрацията на Второто българско царство“ (ОТКЪС)

След като разкри пред читателите нови факти за „Великите владетели на Второто българско царство“ проф. Николай Овчаров се завръща с логичното продължение на изследванията си за средновековна България – луксозното издание „Аристокрацията на Второто българско царство“ (ИК „Сиела“).

Книгата на популярния археолог, известен със своите проучвания в Перперикон, Татул, Велико Търново, Мисионис, Урвич и Велики Преслав, ще се появи на пазара на 10 април 2025 г.

Само дни по-късно – на 15 април от 18:00 ч. в Sofia Hotel Balkan (пл. „Света Неделя“ 5) – ще се състои и тържествената премиера на изданието. Модератор на събитието ще бъде уважаваният журналист Бойко Василев, а в разговора ще се включи и историкът проф. Пламен Павлов.

Повече информация може да откриете в линка към събитието. Повече информация може да откриете в линка към събитието тук.

С „Аристокрацията на Второто българско царство“ проф. Овчаров хвърля светлина върху слабо проучвани, но ключови за историята ни въпроси като:

  • устройството на обществото по време на Второто българско царство;
  • йерархията в българската аристокрация и дали и у нас е имало феодализъм, подобен на западноевропейския;
  • феодалните замъци, хералдиката и облеклото на българските боляри;
  • правата, задълженията и ритуалите им.

Поднесено на достъпен за широката аудитория език, пространното и задълбочено изследване на проф. Овчаров е резултат от дългогодишен труд и проучвания – както на археологически обекти, така и на писмени източници – български, византийски, сръбски, влашки, молдовски, западноевропейски.

Изданието е допълнено и с близо 40 страници цветни изображения, които разкриват пред читателя ескизи от бита и ежедневието на българската аристокрация, ключови архитектурни паметници от периода, икони, миниатюри и гербове.

От огромното количество информация, която проучва, проф. Овчаров достига до категорично заключение, че „Аристокрацията на Второто българско царство“ е била не по-малко бляскава и горда от великолепните благородници – херцози, градове и барони на Франция, Англия и Свещената Римска империя на германския народ.

*Книгата е издадена с подкрепата на „Клийнтех България“ ООД. 

Професор доктор на историческите науки Николай Овчаров е археолог, известен със своите проучвания в Перперикон, Татул, Велико Търново, Велики Преслав, Мисионис и Урвич. Автор е на десетки книги и стотици публикации на тема средновековна история и е преподавал в редица български и чужди университети. Кавалер е на орден „Св. св. Кирил и Методий“ с огърлие за изключителни заслуги в областта на културата и е носител на най-високото отличие на Министерството на културата – „Златен век“ с огърлие. През 2024 г. става почетен професор на Стопанска академия „Димитър А. Ценов”.

С книгата „Великите владетели на Второто българско царство“ проф. Овчаров стана „Най-четен автор на нехудожествена литература“ за 2024 г. на Столична библиотека.

 

Из „Великите владетели на Второто българско царство“ от проф. Николай Овчаров

ПРОЛОГ

Началото

През 1930 г. в Лондон излиза книгата на известния британ­ски историк сър Стивън Рънсиман The History of the First Bulgarian Empire („История на Първата българска империя“). Вероятно за мнозина такова понятие звучи необичайно и твърде предизвикателно. Защото хората са свикнали с този термин да се определят могъщите империи на римляните, на французите при Наполеон Бонапарт, на британците в периода на кралица Вик­тория или на русите по времето на Пьотр I и Екатерина Велика. Някак си политическата съдба и границите на днешна България не отговарят на подобно понятие. Тук се забравя, че в Европа има и по-малки държави, които са наследници на велики империи. Ав­стрия например притежава днес по-незначителна територия от България, а от нейната имперска история е минал едва век.

Ако се погледне дори само титлата на българските владете­ли, ще се види, че тя коренно се отличава от тази на другите ев­ропейски господари. Върху пъстрата политическа карта на Ста­рия континент през Средновековието се откриват безброй крале, князе, херцози, войводи, банове. На Изток и на Запад се открояват две империи – Източната Римска империя, или Византия, и тази на франките, която ще бъде наследена от Свещената Римска им­перияI

I Пълното име е Свещена Римска империя на германския народ. Това е феодална държава с много сложна структура, съществувала между 962 – 1806 г. – Б.а.. На Балканите през повечето време до ХIV в. водещ фактор е една държава и това е Българското царство. Едва в средата на това столетие и в епохата на най-голямата мощ в цялата си ис­тория сръбските владетели приемат царска титла, която само след няколко години им е отнета. Когато в ХIХ в. двете държа­ви най-сетне се освобождават от турска власт, Сърбия остава кралство, докато едно от най-големите постижения за младата българска държава е възвръщането на царското достойнство през 1908 г. Русите достигат до царската титла чак в ХVI в. и за цяла Европа тя е равносилна на императорската.

Сър Стивън Рънсиман не допуска грешката, правена често при преводите на чужди езици. Там титлата цар се предава със съответното понятие за „крал“ в различните страни – rex, roi, king, König. Учените отдавна са отбелязали, че правилният превод е imperator, empereur, Kaiser. Впрочем в кратки периоди българските владетели са били и крале, което ясно е отбелязвано в изворите. Така след освобождението от византийска власт в края на ХII в. Калоян първо получава кралската титла от Рим, а после светът признава и царското достойнство на българските монарси.

Понятието „цар“ е пославянчена и съкратена форма от при­етата от латински титла цезар, цесар. Тя е един от главните епитети, обозначаващи достойнството и самодържавието на римските императори. Според арабския автор от Х в. Ибн Хор­дадбех с гръцката транскрипция „кесар“ във Византия народът наричал императорите. Тук е интересно да се отбележи, че при германците също се съхранява титлата кайзер за представяне на императорската власт. В славянската литературна традиция римският и византийският император са означавани като цезари или царе. Ето защо създадената от българите титла цар означава пряко император. Но тя се появява в официалната документация едва в ХII – ХIII в. През Х в. могъщите български владетели приемат направо титлата василевс, главното византийско понятие за единния и самодържавен римски император.

Имперското самосъзнание не се ограничава само с титлата. За да се определи една държава като империя, са необходими мно­жество икономически, политически и културни показатели. Не­случайно империите загиват не толкова от вражеско нападение, колкото когато са изчерпили цялостно своя потенциал. С всички условности обаче тези периоди несъмнено са ярки еманации на един народ. При цялото си понижено самочувствие в последните години българите трябва да знаят славната история на своята средновековна империя. А нейното начало се губи във вековете, много преди повечето европейски народи въобще да са се появили на картата.

В първите столетия на новата ера Старият континент пос-

тепенно започва да прилича на врящ котел. Римляните като че ли са изградили една непоклатима и вечна империя, пазена от укре­пени с хиляди крепости граници. Още във II в. обаче тези защит­ни линии са пробити от идващите от изток германски племена на маркомани и квади. През III – V в. североизточните граници на Римската империя са буквално пометени от прииждащите на вълни вандали, свеви, алани, гепиди. Особено страшни са ударите на готи и хуни, вследствие на които през 476 г. западната поло­вина на държавата престава да съществува. Източната част, из­вестна по-често под името Византия, продължава да живее още хилядолетие. За да оцелее през VI – VII в., тя трябва да се справи с нахлуващите от север славяни и авари, както и с напиращите от изток перси и араби. В последната четвърт на VII в. обаче Източ­ната Римска империя е принудена да отстъпи пред един народ, образувал на нейната снага първата нова държава. Това е племето на българите.

Българите, или прабългарите, както са наричани днес, за да се отличат от своите съвременни наследници, следват в продължение на столетия своя път към Европа. Те са част от Великото преселе­ние на народите, започнало след разгрома на хуните от китайците в I в. Вероятно първоначално прабългарите населяват земи около р. Иртиш в Западен Сибир. Тласнати в общото движение на запад, те преминават планината Тяншан и се насочват към Урал. Там усядат за близо век и половина край реките Амударя и Сърдаря заедно с угорските племена. За втори път те се задържат за едно столетие в степите на Казахстан, където има обилна паша за техните коне и стада. Най-сетне към V в. се установяват в удобните за живот равнини на Предкавказието и Северното Черноморие. В този район те влизат в контакт с народа на иранокултурните алани, които били от сарматски произход. Това е поредният допир с високата персийска цивилизация, оказала важна роля във формирането им. Така се създава салтово-маяцката култура, съчетала номадските традиции на прабългарите с уседналия бит на сармато-аланските племена.

В началото на VII в. е основана държавата, известна от ис­торическите източници като Стара Велика България. Неин съз­дател е хан Кубрат, успял да се справи със заплахата от племето на аварите. Границите º затварят огромни територии между реките Кубан, Днепър, Донец, Азовско и Черно море. Български­ят владетел е високопросветен за епохата си човек, живял дълго в столицата на Византия – Константинопол. В 635 г. той получава от император Ираклий високото звание „патриций“. Според ня­кои източници хан Кубрат приема там и християнството, но не го налага сред своя народ. Без съмнение, това представлява първа стъпка към интеграцията на българите в Европа.

Българският владетел умира около 660 г. Смъртта му съвпа­да с мощното настъпление срещу държавата на племето на хаза­рите. Скоро Велика България се разпада, а синовете на хан Кубрат повеждат в различни посоки части на своя народ. Според бащината повеля на място остава само старшият син – Батбаян, посрещнал хазарското нашествие. Котраг тръгва на север към р. Волга, къде­то създава голяма българска държава. Третият син – Аспарух, поема през реките Днепър и Днестър към обширната делта на Дунав и земите във Византийската империя на юг от великата река.

През това време територията на Балканския полуостров е буквално залята от многобройния народ на славяните. Те са позна­ти на римските автори от I – II в., които ги наричат „венеди“ и определят прародината им зад Карпатите. В продължение на няколко столетия славяните са се придвижили от север и северо­изток дълбоко на юг. Без особени трудности са преминали стара­та римска граница на Дунав, защото някога мощните крепости са изоставени и тънат в развалини. Не успяват да ги спрат и хилядите твърдини, построени от император Юстиниан I Ве­лики (527 – 565) по възвишенията и проходите на Стара планина. Опитите на император Маврикий Тиберий (582 – 602) да изтласка славяните на север от Дунав, остават безуспешни. Новодошли­те варвари разграбват доста селища и дори правят опити да об­саждат големи градове като Солун. Скоро обаче те се заселват на обезлюдените територии и започват да се занимават със земеде­лие. Византийските историци отбелязват, че цялата европейска част на империята… се пославянчила.

Особено плътно е била населена със славяни днешна Северна Бъл­гария, където след многобройните варварски нашествия от IV – VI в.  почти не остават местни жители. За опитната и добре въоръ­жена конница на хан Аспарух не представлявало трудност да ги подчини. Византийските гарнизони в малкото функциониращи крепости не могат да окажат съпротива и прабългарите успяват да се укрепят. С разумна политика те привличат на своя стра­на славянските князе и ги правят съюзници срещу предстоящата офанзива на Източната Римска империя.

А отговорът на Византия не закъснява. През пролетта на 680 г. император Константин IV Погонат (668 – 685) събира огром-

на армия край Константинопол и поема на север. Някои от войски­те се придвижват по суша, докато елитните части, начело с им­ператора, са прехвърлени от византийския флот направо в дел­тата на Дунав. Воините на Аспарух и съюзните славянски отря­ди приемат битката и се затварят в укреплението Онглос. Те успяват да отблъснат опитите на ромеите да превземат твър­дината и ги принуждават да започнат планомерна обсада в настъ­пилите горещини. Хан Аспарух умело използва спада в бойния дух на противника, след като император Константин напуска ар­мията поради пристъп на подагра. Той контраатакува и нанася на врага катастрофално поражение, в което загиват повечето от византийците. Разбитите войски са преследвани чак до Оде­сос (Варна). Българският вожд не губи време и през следващите месеци няколко пъти нахлува на юг от Стара планина.

През 60 – 70-те години на VII в. Източната Римска империя е вплетена в смъртоносна схватка със страшните пълчища на арабите. Същевременно текат поредните религиозни междуосо­бици, този път с ереста на монофизитите. Всичко това принуж­дава император Константин IV Погонат да сключи набързо мир с прабългарите и дори да се задължи да им плаща годишен данък. Много по-важно обаче е, че с договора от 681 г. официално е призна­та българската държава. За разлика от отдавна загиналата запад­на половина на Римската империя, чиито земи са разпределени от различни варварски кралства, Византия още не е допускала такъв компромис.

Така България става първата нова държава върху снагата на Източната Римска империя. Столица става Плиска, намираща се в североизточната област. Дълго време България се управлява

от прабългарския елит, но постепенно в народа º се вливат мно­гобройни славянски племена, населяващи Балканския полуостров. Така започва дългият път към статута на голяма християнска империя, която векове наред ще се бори със своя велик съсед за вър­ховенство в европейския югоизток.

Публикувай коментар

Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *