Учебният предмет „Добродетели и религии“ няма да се води от свещенослужещи дори професионалните програми. Началните учители ще преминат допълнителна квалификация. Това заяви просветният министър Красимир Вълчев, който представи концепцията на МОН за изучаване на предмета.
С уговорката, че не представя окончателен проект, а основа за обсъждане, Вълчев отговори на някои от най-често обсъжданите в общественото пространство въпроси свързани с темата. Допълнителният час ще бъде въвеждан поетапно и ще бъде за сметка на общия брой часове на учениците, каза той. Новият учебен предмет в концепцията на МОН е представен в под общия знаменател „Добродетели/етика“, а алтернативните учебни програми са „Религия – православие“ и „Религия – ислям“. В началния курс – от 1. до 4. клас, отбеляза Вълчев, има по-голяма маневреност, в горните класове не чак толкова, но няма да има увеличаване в общия брой часове.
Министърът съобщи, че МОН предвижда цялостна реформа в учебните планове, но тя ще изисква повече време. „Говорим за бавно и предпазливо въвеждане на часа по „Религия и добродетели“, заяви Вълчев. В момента МОН няма състав на работна група, която да изготви програмата по добродетели.
Обучението няма да възпитава култура на разделение. Напротив, то ще направи децата по-търпеливи и толерантни едно към друго. Например, в 1. клас възпитанието ще е ориентирано около въпросите за добро и зло, доверието и вярата, щедрост, приятелство и др. Във 2. клас, например, ще е насочено към честност, доброта, уважение, прошка и приемане. В 3. клас може да се надгражда около въпросите за правилното и грешното, страха и тъгата, вземането на решения и т.н.. В 4. клас, МОН предлага акцентът може да е върху справедливостта и смелостта, различията и толерантността, силата да се отказва, влиянието на медиите.
Децата, които и сега са включени във факултативен учебен час „Религия“ са по-добри, имат по-малко зависимости, по-малко пороци, дори им се повишават образователните резултати, открои Вълчев, и посъветва хората на обратното мнение да попитат ChatGPT или друг изкуствен интелект.
В прогимназиалния етап възпитанието по новия предмет ще се фокусира върху последиците от действията на отделния индивид, върху предимствата на разбирането на различията между хората (културни, религиозни и лични), върху религиозните норми и етичните правила в съпоставителен план, върху прилагането на добродетелите в ежедневието, като се работи и интегрирано през различни учебни предмети и предметни области.
В гимназиалните етапи, където се изучават учебните предмети философия и гражданско образование, обучението в областта на добродетелите може да надгражда основни етични теории (антична етика, християнска етика, съвременни етични теории) и разбиране как те могат да помагат при решаване на морални дилеми, на проблеми на етиката в дигиталната ера, на развитие на личната идентичност и ценности.
Вълчев съобщи, че този месец МОН ще предложи промени в Закона за предучилищното и училищно образование. В него ще бъде засегнат и въпросът с оценяването на учениците, както и учебният час добродетели и религии. На 8 май предстои среща на МОН с педагогическите факултети, по време на която ще бъде обсъдено как да се подготвят учители с хибридни квалификации.