Излиза магичният сборник „Рижият котарак“ от Мартин Колев (ОТКЪС)

Излиза магичният сборник „Рижият котарак“ от Мартин Колев (ОТКЪС)

Мартин Колев разкри, че София е много повече от това, което очите ни виждат, вдъхвайки живот на най-успешната ърбън фентъзи поредица „Софийски магьосници. И макар историята на младия Бриян и компания да достигна своя логичен финал, магията никога не изчезва, само очаква своя момент, за да …

… се завърне в най-реалистичния магически сборник на годината – „Рижият котарак“, допълнен с виртуозните илюстрации на художника Дамян Дамянов.

С тези 16 забавни, почти реални и мъничко магични разкази ще отпътувате до планинско градче, където желанията се сбъдват, но не по познатия от приказките начин. Ще отскочите до черноморския бряг, където цялото лято се побира в шише от нектар, а под брезента на старата лодка дреме нещо почти човешко. Ще попаднете в една София, изпълнена с черни квадрати, космически кучета и много, много мартеници. Ще имате челен сблъсък с горгона. Дори не е изключено да срещнете дори някой познат софийски магьосник… Всичко е възможно, щом компания ви прави РИЖИЯТ КОТАРАК.

Четете на ваша отговорност, но после да не кажете, че Космос е изял домашното ви!

Деликатният, но бисерен език на Колев налага modus vivendi, в който „животът… е кратък“ и остава само да си позволим да видим магията в него, а илюстрациите на Дамян Дамянов правят наглед невъзможното – улавят в моментна снимка всички емоции, които тези деликатни и сърцати истории носят.

Излиза магичният сборник „Рижият котарак“ от Мартин Колев (ОТКЪС)

Съчетание между магия и реалност, фино чувство за хумор и, разбира се, щипка фантазия –  „Рижият котарак“ е мъркащо литературно удоволствие, което разкрива в цялостност таланта на Мартин Колев на майстор разказвач и пазител на добрите, живителни истории.

Не пропускайте и НАЙ-ГОЛЯМОТО ПРЕДКОЛЕДНО ПАРТИ за всички софийски магьосници, пръснати по страната и света. На 19 декември малко след 19:30 г. най-вещите в потайностите на магията ще могат да тестват своите познания в света на литературната магия. Сборният пункт е Live Club Tarantino, a наш гид във вселената на Мартин Колев ще бъде актрисата Неда Спасова. Ще има много хо-хо песни и рижави изненади. Входът е свободен, очакваме ви!

„Най-реалистичният магически сборник с разкази на годината!“

в. „Магьосническо дело“

„Пълни врели-некипели!“

в. „Седмичен Стопан“

„7УЪХГ6 РДEEEEEEEEEEEEEEEE“

Рижият котарак

 

Из  „Рижият котарак“ от Мартин Колев

 

Уви, щом видях черните квадрати, разбрах точно как­во предстои. Бяха минали почти двайсет години от нашата първа среща, ала те все още навестяваха кошма­рите ми…

Всичко започна с онзи фотоапарат „Смена 8“. Беше шейсетарски модел, с обектив металик и опърпан кожен калъф. Не помня откъде точно се взе, но в антикварните магазини това е съвсем в реда на нещата. На пръв поглед апаратът не представляваше нищо особено – ала втори­ят можеше и да ти е последен.

По ирония на съдбата бях кръстил магазина си тъкмо „Старите снимки“. Сбутан в един тесен гараж в ж.к. „Гео Милев“, той по нищо не се различаваше от стандартен квартален антиквариат. Стандартните посетители пък се различаваха от клошари само по това, че не ровеха за боклуци на улицата, а на топло. Освен това държаха да ги наричат „колекционери“. Аз им виках „клошеционери“ и всъщност гордо се числях към редиците им.

„Старите снимки“ беше нещо като машина на време­то, която пътува само до близкото минало и гледа да свие оттам каквото свари. В уютното гаражно простран­ство почти не оставаше място за клиенти от разпадащи се книги, военни ракли, метални шкафове и икони. Имаше още фурнаджийски лопати, магнетофони, мелнички, офи­церски сърмени колани и няколко екземпляра от първите беге будилници „Левски“. Върху един куфар винаги дреме­ше едър риж котарак… Накратко казано, антиквариатът побираше всичко, което би подирил един уважаващ себе си клошеционер.

Тогава бях много по-млад, но все пак – не безкрайно глупав. Щом открих загадъчната сила на „Смена 8“, реших да се отърва от него възможно най-бързо. Продадох го на първия чужденец, който влезе в антиквариата – беше ня­какъв австралийски турист, тръгнал на лов за соц суве­нири. Дрехите му навярно бяха по-скъпи от половината магазин, а на жълтата шапка с козирка пишеше Nessebar.

Предложих му фотоапарата евтино, но при две усло­вия. Условие 1: Никога да не прави снимки с него. Условие 2: Никога да не се връща повече в България. Той прие с усмив­ка, лесно преводима като „Примрял съм да се връщам“.

Оттогава бяха минали деветнайсет години. Доколко­то знаех, австралийският турист бе удържал на думата си. Моят живот не се беше променил из основи за измина­лото време. Все още не бях напуснал вехтошарския гараж – за сметка на това си бях пуснал брада тип катинарче и бирено шкембе. Бях натрупал и задоволително количество предполагаема мъдрост, която споделях с повод и без по­вод. Дори бях подготвил петдесетина съвета към себе си, в случай че срещна своя по-млад, неопитен Аз поради пространствено-времеви парадокс. Например: „Недей да продължаваш купона на второ място, ако вече ти е зама­яно“. Или: „Ако толкова много искаш нещо, че си готов да го купиш веднага, по-добре изчакай до сутринта“. Или пък: „Можеш да запратиш онова, от което се страхуваш, чак на другия край на света, но то, досущ като бумеранг, ще се върне обратно и ще те цапардоса с все сила“. Последни­ят съвет особено ми допадаше поради драматичното си звучене. По-младия си Аз обаче тъй и не срещнах – предпо­лагам, че е било за добро.

За сметка на това скоро отново срещнах захвърления бумеранг. Помня добре случая. Стоях на едно кръстовище в центъра. Довчера това кръстовище спокойно можеше да мине за най-досадното място в София – състоеше се 42

само от пешеходна алея, водеща към парка, и накривена табела с името на улицата, „Трудолюбие“. Сега обаче раз­тревожени майки кръжаха наоколо с телефон, опрян до ухото. Деца крещяха възторжено от шарените си скейт­бордове, а един стар санбернар лаеше към табелата. Или поне към останалото от нея.

Половината табела липсваше. Вместо нея във въздуха зееше един пуст черен квадрат. Потръпнах. Добре позна­вах това черно – то не беше просто липса на други цвето­ве, а пълно отсъствие на материя. Ужасяващият квадрат показваше какво остава, щом обелиш самото простран­ство.

Едно рошаво момче беше събрало откъртените паве­та наоколо и ги нареждаше на куп до табелата. Покачи се отгоре им и протегна ръка към процепа.

– Недей! – посъветвах го. – Вътре няма нищо интересно.

Разбира се, при първата си среща с квадратите бях сторил същото. Не мислех, че вехтият фотоапарат ще проработи, но все пак го тествах. Това беше обичай, на който подлагах всички джаджи, попаднали в гаража ми. Повечето вече отдавна не функционираха, случваше се обаче някой античен часовник или радиотранзистор да се завърне обратно към живота. Тогава изпитвах неописуема радост, и то не само заради по-високата цена, която му лепвах.

Щом направих успешна снимка с онзи „Смена 8“, изпи­тах същото радостно чувство. То обаче бе мимолетно, последвано от страх и стъписване пред вида на внезапно появилия се квадрат. Черен квадрат на мястото на засне­тия кадър. Протегнах ръка и бръкнах вътре. Надявах се да открия в бездънния тих мрак нещо вълнуващо – джаджа от бъдещето, книга на непознат език, слузесто извън­земно пипало… Пръстите ми пробиха непрогледния мрак. Мигновено бяха парализирани от брутален вкочаняващ

космически студ. Донякъде си беше съвсем физическо усе­щане – не можех да помръдна пръстите си цяла седмица след това. Но в мрака имаше и нещо друго, нещо отвъд обичайните ни човешки сетива. Имаше вътрешна сабле­зъба студенина, която смразява мозъка ти, изцежда всяка капка надежда от кръвта ти… Толкова години по-късно споменът за онзи мрак продължаваше да ме изпълва с ужа­сяващо отчаяние.

Погледнах пръстите си, които отново се бяха раз­треперили. Рошавото момче все още се протягаше към дупката.

– Не го прави! – повторих. – Горчиво ще съжаляваш на­истина.

– Добре, ще знам – отвърна то с насмешка.

Обърнах му гръб и продължих към „Старите снимки“. Нямах време да поучавам младежта защо чуждите греш­ки болят по-малко от собствените. Чакаше ме неотлож­на работа. По някакъв начин проклетият фотоапарат се беше върнал в София и крадеше парчета от нея. А щом някой кадър попаднеше на лентата му, напускаше дейст­вителността ни завинаги.

Публикувай коментар

Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *