Вече не е ли толкова важно съвременните деца и младежи да могат да пишат правилно? Учителите по немски език в най-северната германска федерална провинция – Шлезвиг-Холщайн, вече няма да броят грешките в писането на децата, които обучават. Според „Билд“ провинцията има общонационално споразумение, изготвено от министрите на образованието, за стандартизиране на условията за изпити.
Съответно самият брой правописни грешки в текст вече не е решаващ за оценката по немски език при зрелостния им изпит. Това важи и за есетата по немски език в по-ниските класове. Наредбата трябва да влезе в сила от следващата учебна година, предава bTV.
Вместо това младите хора трябва да получат „качествена обратна връзка относно систематичния характер на грешките си“. Броенето на грешките е премахното и в още две провинции – Северен Рейн-Вестфалия и Бавария. „Коефициентът на грешки при правописа не съществува от години. Системата се оказа неподходяща, особено за учителите, които тогава трябваше да следят броя на думите“, посочват от Министерството на образованието в Саксония.
В германската образователна система коефициентът на грешки се определя, когато броят на грешките се раздели на общия брой написани думи и е решаващ за определянето на оценките. Въпреки идеята той да отпадне, правилото постоянно да се обръща внимание на качеството на правописа и да се оценяват неправилният правопис и граматика, остава. Има възможност за намаляване на до две оценки за очевидни правописни грешки.
„Премахването на коефициента при проследяване на грешките не е проблем, ако правилният правопис продължава да се преподава и се насърчава от ранна възраст. Следователно нарушенията на езиковата точност трябва да продължат да бъдат отбелязвани и включени по подходящ начин в оценката“, коментират германски експерти.
„Това за мен е правилната стъпка. Езиковото изразяване не означава само да се изразявате без грешки. Пунктуационна грешка може да промени смисъла на цяло изречение, но може просто да бъде липсваща запетая. Разбира се, трябва да продължим да подчертаваме грешките, но също така трябва да ги претегляме по отношение на тяхната важност“, смята Кристиан Геферт, председател на Асоциацията на директорите на гимназии в Хамбург.
Има обаче и предупредителни сигнали. „Премахването на коефициента на грешка не трябва оставя нагласата в учениците, че правилата за правопис и граматиката не играят роля в по-късния им професионален живот“, посочва Кирстен Шмьокел, държавен председател на Асоциацията на филолозите, пред Kieler Nachrichten.
Бизнесът също отправи своите критики. „Ние оценяваме кандидатите си въз основа на мотивационно писмо. Ако някой има много грешки в него, той ще бъде отстранен от селекцията. Липсата на грамотност е недостатък за индивида – вие съсипвате бъдещето на децата“, коментира предприемачът Волфганг Груп.