Брюксел: Социалните медии не се справят с руската пропаганда

Брюксел: Социалните медии не се справят с руската пропаганда

Социалните медийни компании не са успели да спрат „мащабните“ руски кампании за дезинформация след нахлуването в Украйна, заявиха от Европейският съюз.

В доклада на Европейската комисия се казва, че „обхватът и влиянието на подкрепяните от Кремъл акаунти“ са нараснали допълнително през 2023 г. Руската дезинформация се е увеличила в X, бивш Twitter, откакто Илон Мъск купи компанията, се добавя в доклада, цитиран от британската BBC. Оттам са се обърнали към Twitter, Meta, TikTok и YouTube за коментар, но не са получили отговор.

Проучването разглежда опитите за справяне с подкрепяната от Кремъл дезинформация и предполага, че възходът е бил „движен по-специално от премахването на стандартите за безопасност на Twitter“. По-рано BBC съобщи, че акаунти, принадлежащи на официални институции към Кремъл, са разпространявали невярна информация за войната в Украйна.

„В абсолютни числа прокремълските акаунти продължават да достигат до най-голямата аудитория в платформите на Meta. Междувременно размерът на аудиторията на поддържаните от Кремъл акаунти се е увеличил повече от три пъти в Telegram“, констатира докладът. Проучването заключава също, че никоя платформа не прилага последователно своите условия за услуги на няколко източноевропейски езика.

По-рано този месец бяха въведени по-строги правила съгласно Закона за цифровите услуги (DSA) на ЕС за най-големите онлайн платформи в света. Всички големи компании за социални медии трябва да спазват по-строгите правила на DSA, които изискват по-агресивен подход към контрола на съдържанието – включително дезинформация и реч на омразата, от „много големи“ платформи с най-малко 45 милиона активни потребители месечно.

Проучването заключава, че ако DSA беше действал по-рано, компаниите за социални медии биха нарушили законовите си задължения, което би довело до възможни глоби. „В течение на 2022 г. аудиторията и обхватът на свързаните с Кремъл акаунти в социалните медии се увеличиха значително в цяла Европа“, установява проучването.

Докладът също така се позовава на туит от 9 април, в който Илон Мъск потвърди, че неговата платформа вече няма да „ограничава“ управляваните от Кремъл сметки. „Слаб ход е да се ангажираме с цензура само защото други го правят. Да оставим нашата преса да бъде свободна, когато тяхната не е, демонстрира сила“, написа тогава Мъск в Туитър.

Twitter имаше „ограничени“ акаунти през април миналата година – което означава, че акаунтите вече няма да бъдат препоръчвани във времеви линии, известия или другаде на сайта. Това беше при предишен мениджърски екип. Въпреки това компанията се противопостави на забраната за много управлявани от Кремъл профили, което доведе до критики по това време, че Владимир Путин не е бил забранен във време, в което бившият американски президент Доналд Тръмп е бил цензуриран.

Публикувай коментар

Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *