50 милиона лева за километър магистрала: Шефът на АПИ с обяснение

50 милиона лева за километър магистрала: Шефът на АПИ с обяснение

„В бюджета за тази година има предвидени две пера за АПИ – за ремонт на пътища, ТРП има 680 милиона лева, а за капиталови разходи, което е ново строителство има предвидени малко над 1 милиард лева. С тези пари можем да построим около 50 км магистрали, около 100 км други пътища (понякога нови, понякога удвояване на съществуващи пътища) и да изремонтираме около 400 км път.“ Това каза в предаването „Лице в лице“ изпълнителният директор на Управителния съвет на АПИ инж. Йордан Вълчев.

50 милиона лева на километър – какво е обяснението?

Той коментира цената на новата отсечка от магистралата Русе – Велико Търново. Според опозицията 50 милиона лева на километър е космическа цена и тя подозира корупционни схеми. „Ако някой има данни за корупция, има органи, към които да се обърнат и да сезират. Като инженер професионалист в АПИ в момента не забелязвам такива схеми и нещата вървят все по-добре. Реалната цена ще я разберем като построим пътя. Тази цена в момента е прогнозна, на която ще се играе търгът и това е максималната цена“, каза инж. Вълчев.

„Когато са играли търгът през 2020 г. прогнозната цена е била 13 млн. лв. на километър, тогава тя е била прогнозна, но е могла да бъде надвишавана и търгът е спечелен с 20 милиона лв. на километър. От 2020 г. досега инфлацията в строителството е около 108%, което прави, че цената на първия участък би трябвало да бъде около 42 милиона лева“, добави той.

По думите му цената на отсечката между Бяла и Велико Търново е такава, тъй като въпросният участък е по-сложен и там ще бъде построен най-големият пътен възел в България. „Той включва около 10 км само връзки – най-голямата детелина и две връзки, които позволяват да се минава с по-голяма скорост. Това е връзка между две магистрали и този възел е много важен. Това допълнително удължава магистралата, това са си още 5 км. Оскъпява ги това, че в този участък има 2 км тунели, в другия участък няма никакви, има около 9 км виадукти, докато в другия са около 5-6 км“, обясни изп. директор на УС на АПИ.

По думите му срокът за строежа на отсечката Бяла-Велико Търново е пет години от подписването на договора с избрания изпълнител. АПИ предвижда инхаус процедури за поставяне на трайна пътна маркировка. Каква е нейната трайност, зависи от вида на пътя, каза инж. Йордан Вълчев. „Има големи разлики в зависимост от това на какъв път се полага. Ако е нова, например, стои седем години, на нов път. В България има и маркировки, които стоят по 20 години. На Е79, когато го построиха, има все още участъци, в които маркировката все още седи“, добави той.

По думите му временната маркировка трае около 2-3 месеца. Строителството на обхода на Кресна трябва да започне в края на лятото, началото на есента, съобщи изпълнителният директор на УС на АПИ. „Старото трасе на Кресна не може да се използва за магистрала и затова ново трасе се качва от Симитли горе в планината и се спуска към Кресна. За другото се готви процедура за проектиране в този участък на идейно трасе, различно от това, което е в момента“, посочи той. Цената на едното платно от Гърция до София е около 60 млн. лв. на километър с индексацията, припомни той.

Магистрала от София до Варна

Магистрала от София до Варна ще имаме през 2031 г., каза инж. Йордан Вълчев. „За всичките участъци има идейни проекти, всеки участък е на различна готовност. Някои са отчуждени, други тепърва се отчуждават. Има време за всичко до 2031 г.“, посочи той.

Публикувай коментар

Публикувай Коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *