Днес се навършват 11 години от мистериозното изчезване на малайзийския самолет „Боинг 777-200“, изпълняващ полет от Куала Лумпур до Пекин с 239 души на борда. Той излита на 8 март 2014 малко след полунощ местно време от Куала Лумпур, Малайзия, припомня БТА.
В 2:40 ч. радарната връзка със самолета е изгубена над Виетнам. Няколко минути по-късно транспондерът – комуникационна система, която предава данни на авиодиспечерите за местоположението на самолетите – се изключва. Военни радари засичат промяна в курса на машината, която прави завой над Андаманско море и след това изчезва. Данни от сателити показват на по-късен етап, че самолетът е продължил да лети в продължение на часове и когато вероятно горивото му се е изчерпало, се смята, че той е паднал в отдалечените южни части на Индийския океан.
Това мистериозно изчезване води до мащабна издирвателна операция, протекла в няколко етапа. Издирването е съсредоточено първоначално в зоната между Малайзия и Виетнам в Южнокитайско море. После в хода на анализа на данните на радарите и сателитите относно курса на машината операцията по издирването се премества в Андаманско море и Индийския океан. И до днес обаче, самолетът не е открит.
Една от най-големите мистерии в историята на въздухоплаването в света си остава неразгадана вече единадесет години. Все още никой няма представа точно какво се е случило със самолета на 8 март 2014 г., припомнят световните агенции. В машината пътуват 227 пътници и 12 души екипаж. Сред пътниците има пет малки деца, цели семейства, двама иранци с откраднати паспорти, опитващи се да започнат нов живот на друго място, отбор по калиграфия, завръщащ се от изложение, 20 служители на американска технологична компания, дубльор на актьора Джет Ли, младоженци, потеглили на дълго отлаган меден месец, обобщава Асошиейтед прес. Повечето пътници са от Китай, но има и малайзийци, граждани на САЩ, Русия, Франция, Индонезия и други страни.
Мистерията с полет МН 370 става повод за създаването на документални филми и за написването на няколко книги, в които обаче така и не може да бъде даден окончателен отговор на въпроса какво точно се е случило.
Мистерията с откраднатите паспорти
По-късно стана ясно, че най-малко два паспорта, регистрирани като загубени или откраднати в базите данни на Интерпол, са били използвани от пътници в изчезналия самолет. В тези бази данни не са направени никакви проверки за италиански или австрийски паспорти преди полета. Тайландската полиция обяви, че разследва възможен трафик на паспорти, тъй като резервациите с двата съмнителни европейски документа за самоличност на малайзийския самолет са били направени в Тайланд, предаде Франс прес.
Австрийският гражданин Кристиан Козел и италианският гражданин Луиджи Маралди са в списъка на пътниците, но не са били в изчезналия самолет. Паспортите им са били откраднати в Тайланд през 2012 и 2013 г. Двата самолетни билета с техните имена са били резервирани на 6 март и издадени в тайландския курорт Патая. Двата електронни билета са с поредни номера.
Възможно ли е да изчезне цял самолет в ерата на високите технологии?
Изчезването на полет MH370 на малайзийската авиокомпания „Малейжа еърлайнс“ (Малайзийските авиолинии) е от този тип мистерии, които не се предполага, че още са възможни, пише дни след трагедията американският вестник „Вашингтон пост“. Информационната ера е също така време на следене, взаимосвързаност, облачните сървъри, Джи Пи Ес сателити, разузнавателни агенции, които могат да наблюдават действията на терористи от космоса или да наредят да се извърши нападение с безпилотен самолет от контролна конзола на другия край на света. До този момент обаче технологичните очи и уши на света не успяват да открият изчезналия самолет.
Мистерията, объркването и бъркотията около изчезналия самолет се влошиха още повече вчера, след като източник от малайзийската армия заяви, че летателната машина не само е направила обратен завой, но и е летяла обратно през Малайския полуостров, отбелязва тогава британският вестник „Гардиън“. Спасителните екипи така не намериха и следа от Боинг 777 в Малакския проток вчера, а военни от Малайзия, Тайланд и Индонезия започнаха да пренасочват усилията си северно от Андаманско море, пише в. „Дейли телеграф“.
Извънземните в космоса не отвличат самолети. Всеки, който се чуди дали няма еквивалент на Бермудския триъгълник по крайбрежието на Югоизточна Азия, трябва да запомни, че Бермудският триъгълник е мит. Самолетът е някъде там, написа „Вашингтон пост“.
„Добре, лека нощ“
Последните записаните от авиодиспечерите думи от кабината на изчезналия преди 10 дни малайзийски пътнически самолет Боинг 777 най-вероятно са били произнесени от втория пилот, предадоха Франс прес и ДПА. Втори пилот на полета е бил 27-годишният Фарик Абдул Хамид. Последните думи са били „Добре, лека нощ“ около 01:19 ч. местно време в събота 8 март (17:19 ч. по Гринуич в петък). Това е станало 12 минути преди последното предаване на данни от комуникационната система на самолета, след което връзката със Земята е била нарочно прекъсната.
Оскъдната информация роди множество конспиративни теории
При твърде оскъдната конкретна информация спекулациите се развихриха. Коментатори с различна степен на авторитетност се опитаха да запълнят празната картина с теории от катастрофа до самоубийствени наклонности в пилотската кабина и с конспиративни теории, чиято сложност би изглеждала прекалена и в игрален филм.
Отвличането изглежда слабо вероятна версия – вратите на пилотските кабини се заключват и са здрави. А разследванията на екипажа и пътниците до момента не са открили изглеждащ достоверно мотив. След това се появиха новини, че малайзийски военен радар е засякъл самолета, който изглежда е завил в западна посока от маршрута си малко след последното радиосъобщение. Малайзийските власти добавиха, че системата му АКАРС (адресно-отчетна система за авиационна връзка) – бордова система, която предава данни за работата на двигателите и други части, изглежда е спряла да работи точно преди това и че транспондерът, друго устройство, което съобщава позицията на самолета на радарите за контрол на въздухоплаването, изглежда е бил изключен приблизително по времето на завоя. Фактът, че пилотите не са съобщили за изключването, накара властите да допуснат враждебна намеса.
Тази версия на събитията обаче впоследствие бе преразгледана от малайзийските власти. Оказа се, че системата АКАРС и транспондерът вероятно са спрели да работят едновременно. Това прави по-вероятна тезата за внезапно възникнал инцидент, например пожар, който е извадил от строя екипажа и пътниците и е оставил самолета да лети неуправляемо. Рискът от пожар поради повреда на електрическата система е една от причините пилотите да могат да изключват бордова апаратура, включително комуникационната.
Системата АКАРС поне е предоставяла информация за движението на самолета, макар и твърде неясна. Макар и да е спряла да предава данни, тя е продължила да „пингва“ (да изпраща сигнал с единствената информация, че продължава да работи) в продължение на шест часа. Това е горе-долу времето, необходимо за изразходване на горивото на самолета. Пинговете обаче бяха засечени само от един сателит, което прави невъзможно установяването на маршрута на самолета през този период чрез метода триангулация.
Малайзийски военен радар изглежда е изгубил контакт със самолета с навлизането му над Индийския океан. Според съобщения от 19 март е възможно и тайландски военен радар да е засякъл смяната на курса на полета. Това сочи, че той е някъде по дъга от неколкостотин километра от Казахстан почти до Антарктика. Докато не бъдат проучени части от самолета, ще остане неизвестно какво го е сполетяло.
Появи се и друго, по-зловеща версия за съдбата на изчезналия малайзийски самолет от полет MH370. Според разследващите пилотът може умишлено да е убил пътниците. 53-годишният летец е имал семейни проблеми, тъй като е имал епизодични случайни връзки. Анализът на полета показва, че не е изключено той да е спрял кислорода за пасажерите, след което е поел към Тихия океан до свършване на горивото.
Две години по-късно откриха отломка, за която се предполага, че е от самолета
През август 2016 година управител на хотел в южната част на Мозамбик съобщи днес, че е намерил отломки от самолет и други парчета, които може би са от изчезналия преди повече от две години самолет на авиокомпания „Малейжа еърлайнс“, предаде Франс прес. Той е намерил отломката на плаж, близо до град Морумбене, на 280 км северно от град Шай Шай, където през декември 2015 г. бе намерена друга отломка от самолет. Друго парче бе открито през март, на 220 км на север.